http://beautyboxen.blogg.se/

http://beautyboxen.blogg.se/

Här kommer inlägget jag tycker säger så mycket om barnens frånvarande föräldrar.

Barnen som uppfostrar sig själva....

dagligen ser man barn stora som små, som leker ute på gården. Utan någon vuxen. Och det är väl klart att mn ska få leka utan sina föräldrar, men alltså, varenda dag? Följt av tvtittande på vuxenprogram med mycket våld. Väl efter detlägger man sig och sover för att gå till förskolan/skolan. Och vad händer där? JO, man är ute på gården och leker. att sällan få se något annat än skolgården och gården utanför hyreshuset, det kan väl inte vara sunt? Att aldrig ha någon vuxen att tillgå för att prata om funderingar. Istället leker man med sina kompisar ute på gården. Och det är ju inte bara 3-5åringar ute. Nej, inte sällan är det 10, 11 12åringar och till och med äldre än så. De äldre barnen brukar vid det laget vara rätt hårda, eftersom de redan från början växt upp i ett hårt klimat utan sunda värderingar utan fått lära sig av sina mycket äldre kamrater och syskon. På gården blir det alltså ett väldigt hårt klimat väldigt fort och barnen lär sig fula ord (och inte bara fan och helvete och inte bara svenska svordommar). Följt av orden kommer de hårda lekarna, med race på cykeln, slagsmål, självhävdelse och kampen om att vinna respekt. Detta tror jag tyvärr att de yngre barnen lär sig läskigt fort. Man får en utstuderad strategi om hur man ska göra för att få visa för de vuxna att man skiter i dom, skrattar åt dom, gör miner, spottar,svär, vänder bort blicken, tom använder våld. Det blir en sorts gängmentliatet där ute på gården som småbarn i förskola och lågstadiet inte ska veta någonting av. Nej, jag tycker det är läskigt. Vart är alla föräldrar som ska lära barnen rätt och fel, som ska finnas där för att lyssna och prata, som är närvarande? Tiden utanför skola och förskola är så stor att den uppfostran man försöker göra under den korta tiden barnen är där inte räcker till för att vinna det förtroende som behövs.

Och då frågar jag mig, är det då konstigt att det finns massor av tuffa ungar ute på gatornamed för mycket skinn på näsan som kaxar sig och hävdar sig när de aldrig fått bli uppfostrad av någon annan än deras kamrater? Nej, inte speciellt. Så för att motverka gäng, kriminalitet och självskadebeteenden bland unga måste man få tag på deras föräldrar, redan när barnen är spädbarn. För att få dessa att bli närvarande och sunda föräldrar och som visar barnen "den rätta världen". All fattigdom, misserabelhet, missbruk och våld kommer de möta tids nog ändå. Ju senare desto bättre!!!


Tack Linn!

Klicka gärna på länken ovan för att komma till Linns blogg.

Peace Maria

Kommentarer
Postat av: Birgitta "Blondie" Andersson

Hallå Vännen!

Förbaskat bra inlägg! Jag ska gå in på den här tjejens blogg, hon verkar ha sunda åsikter.

Läste för någon dag sedan att Du sticker på solsemester. Det unnar jag Dig verkligen! Kul att lilla mamma hänger med.

Jag är lite slut i skallen. Jag har haft en liten tant här på kaffe i dag. Det blev mycket snack.

Ska bara slappa framför teven i kväll.

Kramis!

Biba


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0