18 år

 
 
 Tankar kring barn som fyller eller har fyllt 18 år och ska vara själv försörjande.
 
Från Januari detta år får jag inga pengar för Kalle. Det innebär ju egentligen att han ska vara helt själv försörjande,
 
Men vad innebär det ?  när man pratar med föräldrar så gör alla så olika.
Vissa betalar allt för sina barn vilket jag tycker är helt galet, Dom kommer ju aldrig lära sig verkligheten.
Vissa betalar inte ett smack mer än mat och boende.
 
Jag kommer inte kräva hyra av Kalle så länge han går i skolan men på sommaren om han jobbar och får över 7000 i månaden så kommer han få betala hemma.
Han kommer också stå för allt runt honom själv som kläder, nöjen, busskort mm. som i dag fick han betala sin klippning själv. Vissa tycker jag är hård men det handlar inte om det, Jag har inte råd och jag lär samtidigt killarna vad saker och ting kostar, Jag kommer också betala Kalles telefon fram tills det här abonnemanget löper ut.
Max har också betalat för sig själv sen han var 18 år, när han valde att jobba mer än plugga så fick han börja betala hemma på direkten.
 
Men det känns jätte konstigt att säga till Kalle att det där får du betala själv, men det är aldrig något snack och det är ofta att han själv säger att JAG BETALAR DET SJÄLV, även innan han blev 18.
 
Kalle är väldigt duktig, han både pluggar och jobbar extra efter skola och på helger så det går ingen nöd på honom men man har ständigt det där dåliga samvetet som mamma.....
 
Nu håller både jag och H på att jobba extra för att få ihop pengar till Kalles new york weekend, varenda hårt arbetande  öre denna vår kommer jag behöva lägga på hans resa som är hans 18 års present.
Men fickpengar får han spara till själv.
 
           Fråga:
Om jag har några läsare som är mammor till barn över 18 år, HUR GÖR NI, HUR TÄNKER NI ????
 
     lite tankar //  Maria mamma till en 18 åring

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag betalade 3500kr/månaden från att jag var 18år och tjänade egna pengar. Fick ju studiebidrag plus att jag jobbade extra rätt mycket, men då ingick det hyra, all mat hemma plus att mamma gjorde matlådor till jobb och ha i frysen, el och telefon, hon städade mitt rum och tvättade mina kläder samt väckte mig de dagar jag sov hårt ( hon var ju sjukskriven o hemma) och då gnällde jag, såhär i efterhand så fattar jag hur jäkla mycket jag fick för den lilla summan! Tycker det är bra låta ungdomar förstå att det kostar att leva och inte bara gå hemma o förvänta sig saker.
Skriv gärna om några månader hur ni gjorde och hur Kalle tycker det funkar :)

Ha en bra helg nu! Kram

Svar: Tack för info
Jag gjorde det samma när jag var 18
Jag fick betala 3000 hemma för 28 år sen, det var mycket då men jag jobbade mycket

Maria Höglund

2016-01-29 @ 17:26:54
URL: http://misstess.vimedbarn.se
Postat av: Annica

Mycket att tänka på, om några år är jag där. Kram ❤️

Svar: ja det e det verkligen
Maria Höglund

2016-01-29 @ 19:17:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0