Boktips.

Jag har fått låna många bra ljudböcker av min älskade Birgitta Blondie men ibland känner man sig för att läsa en grymt bra bok.
Jag gillar självbiografier och sannhistorier
Kan någon tipsa om en superbok till min semester V.27



Jag kan rekomendera boken
Blondie

Grymt bra bok, när jag såg intervjun på Tv 4 med denna underbara kvinna som skrivit boken så kontaktade jag henne och efter det så har vi blivit goda vänner
Du och jag Birgitta Ha Ha...

Boken handlar om.

 Som nyfödd är hon nära att bli lämnad i en snödriva. Som sjuåring blir hon våldtagen av en alkoholist i en trappuppgång. Som nioåring rymmer hon hemifrån och blir än en gång våldtagen av en långtradarchaufför som gett henne lift. Som tolvåring börjar hon sälja sin kropp till fyllgubbarna i Björns trädgård på Söder i Stockholm. Som trettonåring är hon fullfjädrad prostituerad i City och har en hallick som tar ifrån henne merparten av de pengar hon tjänar. Som tonåring blir hon snart grovt kriminell och utnämns av pressen till Sveriges gangsterdrottning. Hon kommer att tillbringa sexton år av sitt liv på olika institutioner, alltifrån flickhem, ungdomsvårdsskolor och psykiatriska kliniker till slutna avdelningar på såväl mentalsjukhus som kvinnofängelset Hinseberg.

Hon heter Birgitta Blondie Andersson och har levt ett liv som de flesta människor inte kan föreställa sig ens i sin vildaste och mörkaste fantasi. Om detta liv i fattigdom, förnedring och fullständig utsatthet berättar hon osentimentalt och med kärv humor i Blondie. Det här är på samma gång ett skakande tidsdokument, ett gripande kvinnoöde och en paradoxalt upplyftande skildring av närmast ofattbar mänsklig styrka. Blondie är Birgitta Anderssons första bok.

ett boktips från mig
Kram på er alla


Kommentarer
Postat av: Birgitta "Blondie" Andersson

Härliga, härliga underbara Vän!

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta! Du är fullkomligt galen - och jag älskar Dig!

Kan bara säga TACK för att Du finns!

Önskar att jag hade någon dunderbra bok att rekommendera Dig. Men just nu står det still i pallet. Jag har kört hårt i dag - och jag undrar vad det är jag håller på med.

Tror att jag baxar in mig i Er husvagn. Men jag är rädd för att då skulle det bli tuffare än jag orkar med. Du ROCKAR verkligen! Det var Du som lärde mig vad det betyder! Dessutom har Du och Gunne lärt mig en massa snuskiga historier! Men framför allt har Ni lärt mig att det är härligt med vänner!

Vi måste höras innan Du sticker. Inte minst för att boka ett datum då vi kan träffas. Du har väl inte glömt att Du lovat mig en intervju?

Massor av kramar!

Biba

Postat av: Birgitta "Blondie" Andersson

Maria, bara en liten morgonkram!

Ska sticka iväg och jobba. Vid 12.30-tiden åker Ola och jag till Skansen och Allsång på Skansen. Skönt att det är kanonväder. Jag har suttit där i strilande regn - och det är ju inte så kul.

Ha en fin dag!

Kramiz!

Biba


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0