Växer fast

 
Jag har ett stort problem att få Kalle att lämna datan, han säger själv att han tror att han är spelberoende med ett leende
men man undrar fan......
Han är som fast vuxen vid datan,
Kalle går till skolan, skyndar hem och duschar och sätter sig vid datan. Samma sak varje dag och på helgerna kan det vara data från han vaknar vid tex. 12.00 sen sitter han där till 5 på morgonen och kommer endast ut när han ska äta mat så sammanlagt sr man kalle 15 min om dan MAX.........
 
Jag säger som Magdalena
Det är SPORRRRRTLOV,  då ska det sportas !! Inte spela data 24/7
 
- Jag har ju problem med övervikt
- Max vart väldigt överviktig efter han la av med hockeyn och det problemet har ju Kalle sett med egna ögon och haft åsikter om... Kalle har alltid varit smal och superfin kropp fram tills för 2 år sen.
så problemet finns i generna, Men om man aldrig rör på sig så kan inte heller kroppen förbränna.
 
Nu har kilona smugit sig på och han har gått upp jätte mycket i vikt.
 
VAD GÖR MAN ????
 
Jag vill inte bara se på när han dödar sig själv typ, Vi tittade på kort på Kalle förra året och då tyckte vi han var överviktig men nu är han dubbelt så stor än förra året.....
 
Vi har köpt gym kort till honom
vi har sponsrat med olika kost tillskott
vi peppar honom för löpning och promenader, jag försöker få med honom ut
vi har samtal
Vi har hotat honom att plocka bort vissa saker han tycker om
Vi har slutat köpa hem bröd / godis i veckorna
 
mm mm
 
            Har ni några tips och ge mig ??
 
Till saken hör att kalle har fyllt 18 år oxo och det blir lite annorlunda att ställa krav till en så kallad vuxen
men man vill ju att han ska må bra........
Man blir frustrerad och ledsen som mamma när dom inte tänker på hälsan, det är inte normalt att en frisk 18 åring är trött jämt, lat och har ont i ryggen redan.
 
Det får bli ett till samtal till i dag , funderar på att stänga av internet här hemma, HELT SERIÖST.
dom som ska ha internet här hemma får ta ett mobilt abonnemang, detta blir sista desperata försöket att få slut på data helvetet som tar över hela deras liv.......
 
      Oroad mamma /  IA
 
 
 

Kommentarer
Postat av: S

Urk vad jobbigt för er. Men det låter ju som något måste hända nu, innan det är "försent" och ännu svårare att bryta. Tycker det där med att stänga av internet låter som en vettig idé, alt ställa krav på hur mycket det är okej att han använder datorn. Även om han är 18 år så är det ju trots allt så att han fortfarande bor hemma och då tycker jag att ni som föräldrar ska ha något att säga till om trots allt.

Jag tror tyvärr inte att ni är ensamma om detta problem i dagens samhälle, alldeles för många ungdomar är spel/datorbeeoende. Och det låter det ju tyvärr som Kalle är, det är inte normalt med så många timmar framför datorn (har en lillebror på 12 år som också ägnar alldeles för mycket tid vid datorn, jätte stort problem hemma hos dem).

När det börjat gå ut över hälsan och vikten har spårat är det ju ännu värre att "titta på"... Jag som också har fel gener och lätt lägger på mig, vet att det inte är kul den dagen man vaknar upp 20 kilo plus. Sen tror jag att ju mer man går upp i vikt desto svårare är det att se en väg tillbaka.

Så himla synd detta. Kalle verkar ju vara en vettig kille. hoppas han själv inser att han måste "ta tag i sig själv" innan det blir ännu svårare att bryta 😕

Lycka till 💗

Kram!

2016-03-02 @ 13:15:52
Postat av: Annica

Åh va jobbigt. Mina sitter oxå mycket men ännu ingen problem med övervikt. Kram

Svar: Nä det hade inte mina grabbar heller
Det kom efter 15 års åldern
Maria Höglund

2016-03-02 @ 19:51:18
Postat av: Medberoendee

Kan förstå ditt tänk och oro! Har dock inte så mycket mer att kommentera då sånna problem aldrig funnits här... Eller jo juste min mamma tyckte min bror spelade för mycket tv-spel för några år sen så hon kastade hela Playstationskiten eller gav bort (minns inte) från typ en dag till en annan hahahah! Lite överdrivet gjort, men tror inte hon var helt nykter då... 😆


Svar: Ok men kanske ändå ett klokt val
God natt tjejen
Maria Höglund

2016-03-02 @ 20:04:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0