Svensk sjukvård

Hej hörni 

Mycket att rodda i just nu 

Jag jobbar och sitter just nu mellan 2 klient uppdrag och ringer samtal däremellan! 

Jag fick ett samtal i går kväll kl 18 att mammas granne hittat mamma på golvet i hallen 
Medtagen, nerkyld  och benet vridet åt fel sida . 
Misstänkt fraktur.

Det visar sig att mamma ramlat vid sin säng på söndags kvällen kl 21 !  hon har alltså legat på golvet i 21 timmar utan att bli hittad då hon inte kunnat ringa någon . 

Hon har hasat sig ut till hallen men inte orkat mer . 

Telefonen låg på bänken i köket 😡

Jag hade ringt mamma 2 ggr på måndagen men inget svar , men jag trodde hon var ute med Ludde .

Mammas granne promenerar alltid med mamma 17.15 varje kväll och dom ringer varandra på dagen men när mamma varken svarat på dagen eller kommer ut kl 17.15 så blir Vivvi livrädd och går upp till mamma 

( vilken tur ) 

Där ligger mamma ! 

Höften är bruten , iskall efter 21 timmar på ett stenhårt golv , inget vatten eller toa 

Stackars Ludde hade inte vart ute på 24 timmar .  

Grannen  ringer ambulans och det tar 1 timme och 15 minuter innan ambulans kom 
( sorgligt ) 

Dom kör henne till sjukhus 

Ingen kontaktar mig från sjukhuset på hela kvällen  utan jag får jaga dom hela måndagskvällen, det går inte att komma fram på telefonen och dom kopplar mig hit och dit .

Men kl 21 får jag veta att hon är på ortopeden i Eskilstuna!

I morse kl 7 är hon fortfarande inte opererad , 😡😡😡😦😦😦
dom tror hon blir opererad under dagen
 ( tisdag )  eller tidigt onsdag morgon 
Fortfarande smärtstillande och dropp 

Njurarna har tagit skada men dom tror det är pga lång tid utan vätska och kylan . 

Min mamma väger Max 50 kg så det finns inte mycket att jobba med för kroppen och inget mjukt att ligga på . ( kroppsfett)

Jag pratade med en sköterska kl 7 i morse och då sov mamma . 

Grannen har Ludde . 

Jag fick tag på mamma vid 8.30 men hon orkade inte prata , hon var rätt veck av smärtstillande och ville inte att vi skulle ringa då hon hade en tant bredvid sig men jag ska ringa avdelningen i eftermiddag .  
Hon vill att jag ringer sköterska i eftermiddag.

Nu har jag pratat med mamma och sköterskan att dom inte får släppa hem mamma utan hemhjälp och trygghetslarm 

Ja herregud . Hur ska detta gå ? 

Det är väldigt jobbigt då vi alla barn bor i Sthlm och mamma bor ensam 14 mil bort 

Jag tänker också hur mamma ska göra med Ludde , ingen av oss barn kan ta honom

Om mammas rehab tar lång tid så kan man ju inte räkna med att grannen ska ta Ludde  , och mamma klarar kanske inte att promenera första tiden 

Grannen är ju också äldre och har egen hund . 

Mycket tankar så klart . 

Nä nu ska jag jobba vidare . 

Bild på söndagen och måndagens middag 

(null)

 Söndag / fläskfilé gryta med rödlök och spiskummin 

(null)

 Måndag / korvgryta med curry & vitlök 


All kärlek // Maria 💓





Kommentarer
Postat av: Susse

Usch vilka tråkiga händelser. Hoppas din mamma piggar på sig snart 💐

Svar: Tack nu är hon opererad och flyttad till annat sjukhus för rehab
Kram
Ia None

2021-11-03 @ 20:54:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0